Wednesday, September 3, 2008

LATARBELAKANG

Peperangan dunia kedua tamat secara tiba-tiba bila Jepun menyerahkanlah selepas bom atom digugurkan di Hiroshima dan Nagasaki pada 6 dan 8 Ogos 1945.

Penguasaan semula Semenanjung Tanah Melayu oleh bala tentera British berlaku pada 5 September 1945. Laksamana Earl Mountbatten sebagai panglima agung bagi kawasan Asia Tenggara telah mengiystiharkan Pentadbiran Tentera British (British Military Administration – BMA) yang menjalankan semua kuasa pemerintahan.

Di beberapa negeri Malayu, pengiktirafan Sultan ditangguhkan oleh BMA dan ada pula Sultan yang terus disingkirkan. Kerajaan British sebenarnya mempunyai muslihat untuk menjadi seluruh semenanjung sebagai jajahan takluk yang perancangannya bermula semenjak 1943.

Pada 10 Oktober 1945 kertas putih berkenaan cadangan menjadi semenanjung Tanah Melayu sebagai koloni telah diumumkan di Parlimen British. Keesokan harinya, wakil khas Kerajaan British, Sir Harold MacMicheal tiba di Pelabuhan Swettenham untuk mendapatkan persetujuan Raja-raja Melayu menyerahkan kuasa pemerintahan negeri masing-masing kepada Kerajaan British.

Secara tipu helah dan ugutan halus, MacMicheal dalam tempoh yang singkat, berjaya mamperdayakan Sultan-sultan menyerahkan kuasa dengan menandatangani Triti Baru.

Apabila orang-orang Melayu menyedari tindakan British itu, mereka telah membantah sekeras-kerasnya. Akhbar-akhbar Melayu turut bersuara dengan lantang membangkang hasrat Kerajaan British.

0 Comments:

Post a Comment